Terug naar startpagina Zeilen

Zeilwebsite-Ad&Trudy

Zeilen 2007

Zeilwebsite-Ad&Trudy Zeilwebsite-Ad&Trudy

Zeilen 2007

Ik had de afgelopen winter Ad Kohler weer gevraagd met me mee te gaan naar Kroatië. Die zomer zou ook een kennis van ons in juli de Marisha twee weken gebruiken. Het schip moest nu vaarklaar worden gemaakt en Ad wilde mij daarbij helpen en als het gedaan was konden we nog even gaan zeilen.  We hadden alle spullen die we nodig hadden meegenomen met de auto.

Samen met Ad op weg naar Biograd

Het vaarklaar maken had nu ook weer de nodige problemen met Pitter en Gordan, maar dat waren we inmiddels gewend. Na een paar dagen alles gereed gemaakt te hebben met de formaliteiten en vaarpapieren gingen we nog even het water op. Natuurlijk begonnen we weer met Zut. Nog steeds een vaste vakantieplek voor ons.

Het werd een korte, maar leuke relax-vakantie tot onze volgende schipper, Maarten Brouwers,  zou aankomen. Na een leuke, maar korte vaartocht gingen we weer voldaan huiswaards. Om  in september weer terug te komen.

Het werd juli en Maarten Brouwers, onze huurder, belde eerst dat hij schade had gemaakt bij het wegvaren.... Hij vroeg wat hij moest doen. Nu, dat betekende zelf betalen daar het eigenrisico 1000,- € was. Een week later meldde hij dat de ankelier defect was. De rotor was doorgebrand..... Pitter was erbij geroepen en die had de ankelier gedemonteerd. ........ Maarten had daarop op mijn verzoek de kapotte rotor meegenomen naar Nederland. Ik heb toen van alles geprobeerd om een nieuw onderdeel te verkrijgen, maar dat lukte niet. Het type ankelier was te oud en er waren helaas geen onderdelen meer te verkrijgen.  Het zou dus een nieuwe ankelier moeten worden in september.

Later hoorde ik nog dat Maarten  ook nog onder de verboden brug tussen Pasman en Uglijan was door gevaren ..grrr


September 2007,  gingen we met Dobbertje naar Biograd in hoop en vrees wat er nu weer zou gebeuren. Na aankomst eerst overleg gehad met Pitter over de kapotte ankelier. Pitter heeft nog geprobeerd de ankelier te repareren, doch na enige dagen werd er een nieuwe ankelier besteld. Dat duurde bijna een week! De montage duurde weer erg lang daar er eerst passende onderdelen moesten worden gemaakt. Maar na bijna 2 weken was de klus eindelijk geklaard en konden we weg, ruim 1600 € armer..... maar alles werkte gelukkig weer. Ondertussen hebben we Biograd en de omgeving bezocht en zijn we naar Zadar geweest om de tijd te doden. Verder hebben we natuurlijk lekker gegeten in diverse restaurantjes en een hoop foto’s geschoten. Om de een of andere reden voelde het moment aan als de laatste kans om dit te doen, hetgeen later juist zou blijken te zijn.

We hebben toch nog getracht er een vakantie van te maken zover dat kon, èn we hebben gezien hoe dat daar in die haven allemaal werkt. Het was soms een film  en we gingen op de zaterdagmorgen vaak al van te voren op het voordek zitten  als de chartervloot uitvoer. Je zag dan enorm veel geklungel, veel schepen schade maken met duikers erbij, veel herrie, etc.  Keer op keer zag je schippers steeds weer dezelfde blunders maken.

Uiteindelijk bracht de havenmeester de oplossing door met zijn grote rubberboot de schepen in de juiste richting te duwen en toen was de “film” snel afgelopen.

Het is voor mij onbegrijpelijk dat men aan deze “schippers”  deze grote, toch kostbare charterschepen mee geeft.

Biograd

Zut

Toen was het afscheid daar voor 2007


Dan denk je wel eens dat je deze “schippers” ook op het water tegen kan komen, vaak zonder ervaring in het varen met deze schepen en vaak ook nog met een onbekwame bemanning onder invloed van de drank van de vorige avond. We hebben deze mensen immers de vorige avond met vele kratjes bier en andere sterke drank langs zien komen op de steiger, waarna het nog tot in de kleine uurtjes onrustig was op de steigers..

Toen zat het er voor ons weer op en reden we weer terug naar huis.

Tot volgend jaar!